Bayarlah, Nanti Keempunan Pergi Paris.

Pertama-tamanya, syukur kepada Tuhan di atas rezeki yang diberikan buat saya sepanjang tahun ini. Memang tidak terkira dan tidak tersebut, namun tak sia-sia kerja-keras saya untuk memperbaiki sedikit demi sedikit taraf kehidupan ini.

Sebelum ini saya memang orang jenis ligat dan dalam kata lain malas. So, tangguh2 kejadah tu memang da makanan saya. Alkisahnya, saya nih pun insan yang susah dan pada zaman kampus, bergantung kepada PTPTN. Hahhh. Pinjaman penuh pulak tuh. Tak payah cakaplah macamana saya belanjakan wang itu ketika masih belajar dulu. Tak hengat dunia dan riak dapat duit. Sampaikan, ambik lesen memandu hingga ujian komputer jer. Pastu, selebihnya lesap entah ke mana.

Lepas graduasi 2008 tuh, memang tak pernah bayar sesen pun pinjaman tu walaupun surat loyar da sampai berkali-kali. Apalagi, kena blacklist lah. Pada muka!!! Sehinggalah Selasa baru-baru ini, akhirnya saya mendapat kekuatan untuk menggunakan wang gaji pegi setel isu "blacklisted" tu. Yerlah, demi memikirkan masa hadapan. Nanti kalau tak lepas pegi luar negara, nganga jerlah dengar dan tengok orang lain pegi.

Surprisingly, proses nak setel tu takdalah sampai nak hentak2 kaki. Mudah dan ringkas jer. Macam nih;

1. Pastikan ada simpanan wang untuk bayar pendahuluan.
2. Bincang dan runding dengan pegawai khas yang mengendalikan bahagian senarai hitam.
3. Dia akan check rekod kita, then dia bagitaulah amaun yang perlu dibayar untuk clear daripada senarai hitam.
4. Kalau rasa2 tak mampu tuh, pujuklah dia minta bayaran paling minimum boleh bagi.
5. Nanti, dia akan tentukan, contohnya, paling minimum, kita kena bayar RM1,000 sebagai pendahuluan. Pastu, dia akan tanya dan tentukan amaun yang perlu dibayar secara bulanan. Cth, RM250/sebulan.
6. Kita akan diberi dua pilihan untuk membuat pembayaran itu. (a) potong daripada gaji , (b) Standing Instructions (S.I.) potong daripada akaun bank. (bunyi macam sama jer)
7. So, saya kata saya pilih kaedah kedua (S.I.). Then dia suruh pegi bayar kat kaunter wang pendahuluan (RM1,000) tuh dan dia suruh simpan resit. Pastu, pegi bank dan mohon nak buat S.I. tuh dan jangan lupa ambil salinan borang S.I. k. Da setel smua tu, pegi jumpa belak ngan pegawai rundingan tadi, bagi dia salin resit bayaran pendahuluan, surat akuan perjanjian (no. 5), dan salinan surat permohonan S.I. tuh.
8. Dah selesai!.

Maka, dalam tempoh 24 jam...............tadaaa!


Untunglah kepada yang belum blacklisted. Bayarlah sikit, yang penting ada gak rekod pembayaran. Bagi yang dah blacklisted (macam gwe), silalah bertindak pantas! Hehe.

Yang penting, sekarang dah boleh pegi BERCUTIIIIII!!!!!!!! yeayyyy!

No comments: