Criminal Minds

By that time pak Pengetua mengeluarkan ayat "ok sedia, inilah desk yang korang kena report mulai next week"(lebey kurang macam tulah bunyinya), lantas jantung saya mula berdup-dap, macam drumroll pun ada coz for sure inilah yang kami(pra-wartawan) debar2kan sejak menyertai secara tidak rasminya di kompeni HM. Memang neves dan sangat teruja, risau pun ada pada masa itu memandangkan penantian sekian lama bakal dirungkai. Sama ada gembira atau kecewa, semuanya terpulang pada skrin BB pak pengetua yang disanjungi.

Sebut punya sebut, di sana kelihatan si kawan speechless mendapat desk bukan pilihan, si polan di sebelah nih pula da tunduk menanti penuh pengharapan, manakala si teman di situ pula buat2 muka steady tunggu nama dan desknya disebut. Maka, pak pengetua pun sampai kepada nama saya, "engkau.....ko dapat desk NEW MEDIA," terkesima tapi tidak kecewa, saya pun bertanyakan kepada siapa saya harus lapor diri kelak. Oklah, desk tuh pun bukan masalah bagi saya coz related to the old experiences iaitu benda-benda yang bercirikan produksi.

Tiba-tiba, sebutan diulang kembali. Yaaa beenar, terdapat ketidaktepatan di situ. Saya bukan sepatutnya berada dalam desk NEW MEDIA. Kata pak pengetua, "pembetulan, engkau, selamat datang ke dunia jenayah. Tahniah, anda di meja CRIME," terlopong, ternganga, terblack-out seketika, lalu dalam hati berkata, wut the.....! CRIME? Macam CSI, Criminal Minds, Burn Notice, 999, blah blah blah tuuuhhh? Mak aiiiihhhh.

Hey, saya tidak kecewa ok. Cuma terpukul sebentar kerana CRIME ialah desk yang cuba saya elakkan. Bukan tidak suka, tapi bukan jiwa saya obviously. Tapi mungkin itu hikmah. Patutlah naluri mengatakan saya tidak akan ditempatkan dalam desk yang saya suka.

Saya fobia darah, bagaimana berhadapan dengan kes2 kemalangan? Saya tiada kereta, bagaimana mau ke lokasi kejadian sepantas mungkin dan bagaimana pula saya mau balik rumah tengah2 malam? Itulah kerisauan major yang ligat di fikiran pada masa ini. Namun, saya harus positif. Saya akan buktikan bahawa saya mampu menggalas tanggung jawab ini. Huhuhu....

Sang-sang polisi, bomba, doktor2, dan yang berkenaan, meh cni nak 'shake hand' dulu. I'm officially joining the club, yeahhhh!

Pffttt!

4 comments:

Fanzi Ruji said...

WOAH!!!!
It's sno NOT you.
Tapi xpa. U can do it.
All the best Eojie.

Fanzi Ruji said...

Pembetualn:

It's *so NOT you.

Fanzi Ruji said...

Damn! Again.

It's PEMBETULAN.

Sorry for spamming you Eojie. =P

Georgie J said...

wakaka.typo is trend ba.lol.huhuhu....mungkin inilah cabaran pertama utk saya.redha....